Komunalne, prawie własne

Po nacjonalizacji zakładów pracy, upaństwowieniu uległy również wszystkie dodatkowe instytucje utworzone przy nich. Należały do nich na przykład kluby sportowe, ośrodki wypoczynkowe, sale teatralno-koncertowe, itp. Niektóre przedwojenne przedsiębiorstwa były na tyle zamożne i dbające o swoich pracowników, że budowały dla nich służbowe mieszkania i domy. Jedną z zamożniejszych spółek były na przykład tramwaje miejskie lub kolej. Pracownicy obu tych branż należeli do elity robotniczej, a pracodawcy najwartościowszym z nich dawali w użytkowanie służbowe domy. Mogły to być niewielkie, jednorodzinne domki, usytuowane na obszernych działkach i wyposażone dodatkowo w zabudowania gospodarcze. Takie tramwajarskie i kolejarskie domy przeszły w ręce państwa, podobnie jak całe firmy i zyskały status lokali komunalnych, podobnie jak mieszkania w blokach i kamienicach. Kto miał więc szczęście zamieszkać w tego tupu posesji, mógł cieszyć się domem z ogródkiem za bardzo niewielkie pieniądze. Również na podobnych zasadach jak mieszkania komunalne była w pewnym momencie możliwość odkupienia ich od miasta za praktycznie symboliczną sumę. Choć metrażowo raczej skromne. były to zwykle bardzo solidnie budowane domy, więc kto tylko mógł korzystał z okazji zdobycia ich na własność, którą można z kolei przekazać kolejnym pokoleniom.

Leave a Reply

Powiązane
  • Budowa domuBudowa domu
    Budowa domu to na pewno bardzo poważna sprawa. Do tego wszystkiego jak najbardziej trzeba być w odpowiedni sposób przygotowanym. Pod względem finansowym, co nie ulega żadnym wątpliwościom. Finanse to podstawa, …
  • Diabeł tkwi w szczegółach czyli o sztuce architekturyDiabeł tkwi w szczegółach czyli o sztuce architektury
    Zasadnicza różnica pomiędzy budownictwem a architektura polega na wyobraźni. Architektura jest dla wizjonerów a budownictwo dla przedsiębiorców. Architektura jest jedną z dziedzin sztuki podczas gdy budownictwo należy do dziedzin użytkowych. …
Strony