Komunalne, prawie własne

Po nacjonalizacji zakładów pracy, upaństwowieniu uległy również wszystkie dodatkowe instytucje utworzone przy nich. Należały do nich na przykład kluby sportowe, ośrodki wypoczynkowe, sale teatralno-koncertowe, itp. Niektóre przedwojenne przedsiębiorstwa były na tyle zamożne i dbające o swoich pracowników, że budowały dla nich służbowe mieszkania i domy. Jedną z zamożniejszych spółek były na przykład tramwaje miejskie lub kolej. Pracownicy obu tych branż należeli do elity robotniczej, a pracodawcy najwartościowszym z nich dawali w użytkowanie służbowe domy. Mogły to być niewielkie, jednorodzinne domki, usytuowane na obszernych działkach i wyposażone dodatkowo w zabudowania gospodarcze. Takie tramwajarskie i kolejarskie domy przeszły w ręce państwa, podobnie jak całe firmy i zyskały status lokali komunalnych, podobnie jak mieszkania w blokach i kamienicach. Kto miał więc szczęście zamieszkać w tego tupu posesji, mógł cieszyć się domem z ogródkiem za bardzo niewielkie pieniądze. Również na podobnych zasadach jak mieszkania komunalne była w pewnym momencie możliwość odkupienia ich od miasta za praktycznie symboliczną sumę. Choć metrażowo raczej skromne. były to zwykle bardzo solidnie budowane domy, więc kto tylko mógł korzystał z okazji zdobycia ich na własność, którą można z kolei przekazać kolejnym pokoleniom.

Leave a Reply

Powiązane
  • Architektura a światopoglądyArchitektura a światopoglądy
    Architektura jest nauką, zajmującą się głównie projektowaniem budynków. Ale nie tylko, bo architekt dba również o praktyczną część całego przedsięwzięcia- planuje, z jakich materiałów powstanie budynek, dba, by zachowane zostały …
  • Odrzucenie projektuOdrzucenie projektu
    Taka sytuacja zdarzy się wtedy, gdy architekt po prostu odstawi fuszerkę. Klient niezadowolony z pracy architekta z którym nawiązał współpracę, na pewno takiego projektu nie będzie chciał przyjąć. W takiej …
Strony